donderdag 19 januari 2012

Categori Art | FAnZINE!

HI ARTISTIC PEOPLE!

I hope you had a great new years eve. Wij van FanZ in ieder geval wel! Nog allemaal de beste wensen en maak het een modieus en creatief jaar van!
Ik wil jullie kennis laten maken met pop art kunstenaar Andy Warhol en de abstracte kunstenaar Piet Mondriaan die weliswaar mijn favoriete kunststromingen zijn en kunstenaars.

Popart is  een kunststroming die begonnen is vanuit de vrijheid, vrouwenemancipatie en de seksuele revolutie uit de jaren 60. Popart is afgeleid van ‘popular art’, en heeft populaire onderwerpen .  Pop art bestaat uit schilderijen die enorm groot zijn, ook bestaat popart uit sculpturen, collages en assemblages.   Abstracte kunst is een kunststroming uit de moderne kunst waar is geprobeerd objecten met geometrische vormen te maken, en  waardoor de voorstelling niet herkenbaar meer is.

 Andy Warhol startte in de jaren 60 met het op groot formaat schilderen van bekende Amerikaanse producten zoals Campbells soepblikken en Coca Cola flessen. Hiervoor gebruikte hij de zeefdruktechniek zodat hij zijn kunst als massaproduct kon creĆ«ren.Tijdens de pop art periode had hij als motto: ‘’All is pretty’’ en daarbij wilde hij laten zien dat hedendaagse voorwerpen een deel konden uitmaken van een kunstwerk. Hij begon met het schilderen van krantenadvertenties, likdoornpleisters en stofzuigers. Warhol was nog op zoek naar zijn stijl die hem zou onderscheiden van de andere bekende kunstenaars. Totdat hij een tip kreeg van kennis om dingen te schilderen waarvan hij het meest hield. Warhol dacht meteen aan ‘’geld’’. Maar toen zijn kennis hem dus vertelde dat het iets moest zijn wat andere mensen herkennen  bijvoorbeeld een blik soep, nam Warhol dit letterlijk op en voor je het wist schilderde hij de nu wereldberoemde ‘Campbell’s’’ soepblikken. Ook 1 van zijn bekende werken is die van Marilyn Monroe. Toen zij op 4 augustus 1962 stierf besloot hij op basis van 1 oude foto een grote serie schilderijen te schilderen in verschillende kleuren.



Van Andy Warhol naar Piet Mondriaan is een grote sprong, maar beiden schilderden ze hedendaags zoals Piet Mondriaan een bomengaard schildert in Parijs en Andy Warhol soepblikjes, flessen cola en meer.
Piet Mondriaan is  een Nederlandse kunstenaar die geboren werd in Amersfoort. Hij leerde tekenen van zijn vader die toen een hoofdonderwijzer was en tekenleraar.
Rond 1912 nadat hij een onrustige periode in Nederland achter de rug vertrok Piet naar Parijs. Daar veranderde hij onmiddellijk zijn naam van Mondriaan naar Mondrian. Daar stortte hij zich op het kubisme. In die tijd was de tekening belangrijker was dan de kleur, dus schilderde Mondriaan met zwarte lijnen, bijna zonder kleur (bruin/grijs), In Parijs schilderde hij vooral bomen en boomgaarden waardoor zijn werk steeds minder realistisch werd. Vanaf 1917 veranderde het werk van Piet Mondriaan wat betreft beweging en diepte.


Zelf ben ik helemaal gek van  Andy Warhol en van pop art.
Voor mijn oefen examen  tekenen had ik mij laten inspireren op de basis kleuren blauw/geel en rood die Piet Mondriaan ook gebruikte voor zijn kunstwerken en ook de blikjes van Andy Warhol  heb ik gebruikt voor mijn examen. Vele die geen kunstgeschiedenis hadden gevolgd zoals ik  snapte totaal niet waarom ik in hemelsnaam nou  SOEPBLIKJES  gebruikte als achtergrond maar na wat uitleg leken ze het te snappen. Ik ben er super trots op en zou het graaaaaag in mijn kamer willen ophangen, maar mijn ex  teamleider houdt hem nog lekker in haar kantoortje.


Veel jongeren vinden kunst maar super saai, en dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar nadat ik 2 jaar les kreeg van mijn ex docente vond ik het helemaal geweldig.  Hopelijk vonden jullie deze twee kunstenaars met hun verschillende kunststromingen net zo interessant als ik!

Veel artistieke kusjes,

Dyente
Reporter FAnZINE