zondag 25 december 2011

Categorie Fotografie | FAnZINE

Interview | Sanne van Renesse

Vandaag had ik om 1 uur een afspraak met Sanne bij de Warmoesstraat in hartje Amsterdam. Ik had er erg veel zin in en vond het ook wel een beetje spannend tegelijk. Tussen alle erotische winkels en Irish pubs in, bevond zich een artistieke ruimte waar ik Sanne zou ontmoeten. Nadat ik wat foto’s van Sanne daar had bekeken zijn we samen naar het Museum Quarter hotel gegaan om daar nog meer werk van haar te bekijken. Tot Februari hangen daar namelijk een aantal hele mooie foto’s die je kunt bezichtigen en eventueel ook kunt kopen. Eenmaal alle foto’s bekeken, wat echt erg indrukwekkend was om te zien, zijn we even gaan zitten met een frisje erbij. Ik heb Sanne kort geïnterviewd en bedankt voor de gezellige dag! Lees hier onder het interview!



Naam: Sanne van Renesse
Leeftijd: 22 jaar
Beroep: Fotografe







“Allemaal meiden die populair deden, niks voor mij!”











Hoe lang fotografeer en film jij al?
'Eigenlijk zo lang ik mij kan herinneren. Ik heb altijd het doel voor ogen gehad om naar de Minerva in Groningen te gaan. Ik deed eerst vwo en vond dat echt verschrikkelijk! Ik wilde er echt zo snel mogelijk van af zijn en deed er totaal geen moeite voor. Allemaal van die populaire meiden, niks voor mij! M’n moeder heeft ook één jaar op het Minerva gezeten en zij vertelde mij verhalen over leraren met wie ze naar de kroeg is gegaan, dat klonk best aangenaam!
Ik wilde alleen maar succesvol worden in het geen wat ik echt leuk vind om te doen. Mensen denken vaak dat kunstenaars alleen maar kleien en schilderen, tegenwoordig ga ik daar niet meer tegen in. Ja, ik klei en vingerverf inderdaad!'

 
“Ik werd daar heel duizelig van en mijn lichaam wilde toen flauw vallen.”

Heb jij je wel eens bizarre momenten meegemaakt tijdens het filmen/fotograferen?
'Ik heb een keer meegemaakt dat ik mijn moeder aan het filmen was in het ziekenhuis en dat de dokter haar probeerde te prikken maar dat lukte steeds niet. Ik werd daar heel duizelig van en mijn lichaam wilde toen flauw vallen. Ik dacht alleen maar; Hallo! Ik ben aan het filmen en ik bleef ook gewoon door filmen en werkte mijn lichaam eigenlijk tegen.
Een andere keer moest ik een lezing fotograferen. Toen ik daar eenmaal mee bezig was, kwam er een vrouw naar mij toe, die er niks mee te maken had, greep mij bij mijn arm en zei: ‘wil je hier niet lopen! Er is hier slechte akoestiek!’ Waarop ik zei: ‘Oke, dan maak ik toch geen foto’s!
Daarna heb ik mijn schoenen uitgedaan en ben vervolgens doorgelopen op mijn sokken waardoor de vrouw niks meer kon zeggen!'



Welke camera gebruik jij en wat is daar de prijs van?
'Ik had een keuzevak op Minerva en ik zag bij m’n leraar wat beeldwerk van hem, gemaakt met een hele goede camera. Sindsdien wilde ik perse die camera hebben! Dat is de Cannon EOS 5DMark 2 en die kost nieuw in de winkel zonder accessoires 1.800,- euro. Ik heb daar ook nog een lens bijgekocht, een 50 mm 1.4, die kostte 2e hands 320,- euro. Het is een dure investering maar dan heb je ook echt wat!'

 


 Op jouw website staan verschillende projecten die je hebt gedaan zoals ‘Anoniem’. Dit gaat over een man met psoriasis. Hoe krijg je iemand zo ver om zoiets persoonlijks te laten fotograferen?
'Ik zag deze man op straat en ik kende hem niet. Ik ben op hem afgestapt en heb eerst uitgelegd wat ik voor idee in mijn hoofd heb en wat ik er mee wilde vertellen. Daarna heb ik gevraagd of ik hem mocht fotograferen en dat mocht! Het ging mij niet om de persoon zelf, vandaar dat er ook geen gezicht op de foto te zien is en ook geen geslachtsdeel. Psoriasis nam het hele leven van deze man over en hij voelde zich niet meer zichzelf.'


 Ook het project ‘Boerka’ is op jouw website te vinden. Vind je niet dat je op de foto’s spot met de boerka aangezien je vrij bloot op de foto staat?
'Nee, voor ons was het geen boerka meer. Het was meer een vorm om mee te spelen. We wilden mooie en leuke foto’s maken, daar ging het om. Ook wilden we mensen confronteren met hun serieusheid. Mensen voelen zich soms zo snel aangesproken en aangevallen terwijl dat nergens voor nodig is. We moeten eens wat luchtiger met de dingen omgaan en wat meer grappen over bepaalde onderwerpen kunnen maken.'




Het filmpje: Kanker (teaser), op jouw website, vind ik waanzinnig goed gemaakt! In dit filmpje speelt jouw eigen moeder de hoofdrol. Is dit niet juist ontzettend confronterend voor jou?
'Dat is ook juist de kracht er van, dat het echt mijn moeder is die ik film. De camera was een soort extra oog. Ze is echt zichzelf bij mij, ze voert geen act op en hoeft niemand iets te vertellen of iemand te vermaken. Het komt dus heel puur en echt over op beeld. Het was juist makkelijker voor mij om het te filmen omdat het net leek alsof we aan het acteren waren in ons echte leven. Precies een jaar geleden met kerst zat ze aan de behandelingen en toen luisterde ze alleen maar naar skyradio met kerstmuziek waardoor ze het nu niet meer kan luisteren aangezien ze dan wordt herinnerd.
Deze Film was voor mijn eindexamen project. Elke klas kreeg een externe deskundige. Mijn klas had een schrijver van het Metropool. Helaas waardeerde hij mijn werk totaal niet en probeerde hij mij helemaal af te maken. Het werd een soort journalistiek verhoor en hij nam bijna mijn hele eindexamen over. Hij begreep het en niet en vond dat ik stukken moest weglaten terwijl die stukken juist het beste waren, ook volgens mijn leraar en mede studenten. Hij wilde mij eigenlijk laten zakken maar mijn leraren gelukkig niet!'



Bekijk Sanne haar werk via:
http://www.sannevanrenesse.nl/ & ook op Facebook te vinden onder de naam: Sanne van Renesse