dinsdag 20 december 2011

Categorie Fotografie | FAnZINE



Naam: Manon Veul
Leeftijd: 20
Opleiding: Medewerker evenementen organisatie


Dit is Manon, een jong talent in fotografie. Aangezien ik mij 2 weken bezig houd met het onderwerp fotografie, leek het mij erg leuk en interessant om Manon te interviewen. We spraken afgelopen woensdag af op school bij de Zocherstraat. We zitten namelijk bij elkaar in de klas. Ik vind het heel inspirerend als jonge mensen zich bezig houden met hun hobby’s en ambities. Hier onder volgt het interview, dus lees maar snel verder!


XOXO YAËL

Sinds wanneer houd jij je bezig met fotografie en waar komt deze passie vandaan?
Eigenlijk ben ik sinds de middelbare school altijd al bezig geweest met fotografie. Samen met vriendinnen ging ik dan foto’s maken en bewerken met gratis programma’s. Tot ik op een gegeven moment een spiegelreflex camera wilde. Geld had ik daar natuurlijk niet voor maar mijn moeder vond fotograferen ook erg leuk dus zij heeft toen zo’n camera gekocht. Ik ben gaan oefenen samen met een vriendin. Ondertussen ging een andere vriendin van mij de opleiding grimeur doen. Samen met haar zusje en vriendin, heb ik voor het eerst een fotoshoot gedaan. We verzorgden de kleding, visagie, het haar en natuurlijk de foto’s. Deze foto’s hebben we toen op Hyves geplaatst. We kregen erg veel enthousiaste reacties en hebben vervolgens meer fotoshoots samen verzorgd.


Heb je een opleiding- of cursus fotografie gevolgd? Zo nee, ga je dit nog doen?
Alle foto’s die ik tot nu toe heb gemaakt, zijn puur ontstaan door te oefenen. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst een cursus fotografie gedaan. Deze cursus heb ik gevolgd om te kijken of mijn basis goed is. Op de een of andere manier geeft dat me toch meer zelfvertrouwen in wat ik doe.
Vanaf volgend jaar september wil ik waarschijnlijk HBO gaan doen. Op het moment twijfel ik heel erg tussen interieur en fotografie. Ik ga sowieso verder met fotografie, ook als ik de richting interieur opga, maar dan meer voor erbij en in combinatie met interieur.

Op je website staat dat je van natuurlijke foto’s houdt en dus niet veel tijd steekt in het bewerken van de foto’s. Komt het wel eens voor dat foto’s meer bewerkt moeten worden dan dat jij eigenlijk wil?
Eigenlijk niet. Omdat ik van natuurlijke foto’s houd, is de bewerking ook minimaal. Ik vind dat de meiden (modellen) op de foto moeten staan hoe ze zelf zijn. Ik maak tijdens zo’n fotoshoot super veel foto’s en daarvan kies ik de mooiste uit. Een puistje weghalen kan natuurlijk altijd, maar tijdens de fotoshoot kan je ook de foto van een andere kant maken. Foto’s maak je voor een persoon en diegene moet er ook blij mee zijn.


‘Je zet iemand op een stoel neer met een paar lichten er op en het model moet met alle ogen op zich gericht nog spontaan lachen ook.’

 Ik zie dat bijna al jouw foto’s op buiten locaties zijn gemaakt. Is de natuur jouw inspiratie of heeft dit een andere reden?
Buiten het feit om dat ik geen studio heb en dus sowieso afhankelijk ben van de omgeving, houd ik helemaal niet van studio foto’s. Studio foto’s vind ik al snel van die gemaakte foto’s. ‘Je zet iemand op een stoel neer met een paar lichten er op en het model moet met alle ogen op zich gericht nog proberen spontaan te lachen ook’. Daar komt nog bij dat de mogelijkheden met buitenfotografie veel breder zijn.

 Als ik me bij jou zou laten fotograferen, hoe veel foto’s worden er dan gemaakt? En hoe veel kost het inclusief visagie?
Tijdens een fotoshoot maak ik ontzettend veel foto’s op verschillende plekken zodat er gevarieerde foto’s uit komen. Meestal maak ik rond de 300-400 foto’s en daarvan bewerk ik de mooiste. Dit zijn er vaak rond de 40/50. Deze foto’s stuur ik via de mail naar je toe of ik plaats ze in een online album waar ze uit geupload kunnen worden.
Op dit moment fotografeer ik vooral om te oefenen en dat doe ik in mijn vrije tijd. Als iemand het leuk lijkt om een keer een fotoshoot bij mij te doen, kun je contact met mij opnemen via de website of mijn Facebook. Reiskosten etc. moeten dan wel worden vergoed.
Wanneer ik meer vrije tijd heb en ik veel aanvragen krijg om fotoshoots te doen, wil ik me in gaan schrijven bij de KvK. Voorlopig zit dat er nog niet in.


‘Oefening baart kunst en de kansen komen vanzelf wel!’


Zoals je net al aangaf en wat ook op je website staat, je doet het nu vooral nog om te oefenen. Wat wil je hier uiteindelijk mee bereiken? Wat is je droom?
Je weet nooit hoe het gaat lopen, en welke kansen je krijgt. Ik vind het leuk om mensen blij te maken met foto’s en zelf word ik ook enthousiast van mooie foto’s. Tussen de eerste foto die ik heb gemaakt en de laatste, zie ik veel verschil. ‘Oefening baart kunst en de kansen komen vanzelf wel!’



Je bent een jong talent die niet bang is om te ondernemen. Heb je een goede tip of een mooie quote die andere jonge talenten kan inspireren tot het ondernemen van stappen?
Als je zelf ergens enthousiast over bent, zullen er nog meer mensen rondlopen die dat ook zijn. Probeer deze mensen te bereiken. Dit gaat gelukkig steeds makkelijker via bijvoorbeeld Facebook. Op deze pagina kan je iedereen toevoegen, ook onbekenden. Laat mensen zien waar je mee bezig bent! Blijf dicht bij jezelf en maak andere enthousiast met wat je doet!


Manon, heel erg bedankt voor het interview. Ik wens je veel succes in de toekomst en hoop nog veel van je terug te zien! Waar kunnen wij jouw foto’s bekijken en hoe kunnen wij contact met jouw opnemen?
Via Facebook kan je me vinden als je zoekt naar ‘Manon Veul Fotografie’. Daar zet ik ook al mijn nieuwe foto’s direct op zodra ze klaar zijn en ik zet er natuurlijk op waar ik mee bezig ben qua fotografie. Voeg me toe en blijf op de hoogte!


Alle nieuwe foto’s zijn ook te vinden op de website:
http://www.manonveul.weebly.com/