donderdag 24 mei 2012


THE BOOKSTORE FOUNDATION

Vandaag dinsdag 22 mei ’12 ben ik op bezoek gegaan bij Kelly Kerssens en Johanna de Schipper. Deze twee jonge ambitieuze vrouwen hebben samen een project uitgedacht en gerealiseerd. We hebben vandaag afgesproken in de Kolenkitbuurt waar de The Novel (onderdeel van THE BOOKSTORE FOUNDATION ) is gevestigd. Hier ga ik ze interviewen, zodat we meer te weten komen over deze jonge sterke vrouwen. Veel lees plezier !


De eerste vraag is vrij simpel, wat doen jullie precies ?
“Wij hebben een deal met een woningbouw, en daarbij bieden wij kunstenaars huizen aan voor een gereduceerde huur.”vertelt Johanna. Daar moeten ze dan iets voor terug doen. Dat moet dan iets zijn waar de buurt iets aan heeft, dus zo gezegd: een toegevoegde waarde. De buurt moet leefbaarder worden en het fysieke beleving van de buurt moet ook beter worden. “Wij zorgen ervoor dat het zicht en de gezelligheid wat leuker wordt door onze activiteiten.” vertelde Kelly mij.

 OH YES, WE MOVED OUT!
TO WHERE THE CITY BLEEDS

Daar zetten ze de kunstenaars voor in. Wat we dan ontworpen hebben is een bepaald soort systeem. Als kunstenaar moet je te werk gaan maar, niet aan je eigen werk. Je komt al in een bestaand product binnen. Wij willen de kunstenaars helpen om hun sociale skills te versterken, zodat ze die in kunnen zetten voor het project. De kunst markt is anders dan sociale markt. Wij onderscheiden ons van de rest door met kunstenaars te werken. Wij pakken het op die manier aan en daarom zijn wij anders. Maar ons uitgangspunt is vooral dat kunstenaars goedkoper kunnen wonen.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om dit te gaan doen ? en hoe zijn jullie hiermee begonnen ?
“Het was niet zo dat we ´wauw´ dit gaan we even doen idee.” Verteld Johanna. Wij werken al heel lang samen, en we organiseerde al sociaal getinte projecten. “Ik werkte bij de woningbouw vereniging en via dit netwerk hebben we een deal kunnen sluiten waarmee we dus een begin hadden van ons project.” Aldus Johanna. We zijn heel enthousiast en fanatiek begonnen, we moesten veel schrijven en veel plannen maken. We begonnen erg klein met 1 project ruimte. “Je moest een haspel hebben om stroom te krijgen, maar als je koffie wilde zetten, kon je niet het licht aandoen want dat ging niet samen” vertelt Kelly nonchalant. In The Novel bieden wij werk aan voor de kunstenaars. Het is een soort van leerschool, net zoals  een stage. Ze zijn niet gewend om zo met een buurt en de buurtbewoners om te gaan. En dat is het belangrijkst voor de kunstenaars. Om hun te versterken daarin. En het is origineel, want je kunt het op een creatieve manier doen. “Bijv. wat ik belangrijk vind is dat wij goedkoop kunnen realiseren voor weinig geld.” Vertelde Johanna mij. En met oog voor de crisis is het interessant om zo´n concept te ontwikkelen. Een overlevings strategie.



In de toekomst zal er een samenwerking komen met FAnZ, wat zullen jullie toevoegen bij ons en FAnZ bij jullie ?
“Wij hebben Fatima leren kennen als een enthousiast iemand. Iemand die altijd wel van iets een feest kan maken.” Zeiden Johanna en Kelly.  Fanz heeft dezelfde uitgangspunten als wij, en heeft ook zo’n pure insteek als dat wij hebben. Daarnaast denk ik dat wij elkaar iets kunnen bieden. Wij hebben bijvoorbeeld de ruimte met de kleding, en Fatima heeft de inzichten  om dat te verbeteren.
We hebben allebei een groot netwerk, en we versterken elkaar daarin. Fatima is iemand waar je dezelfde sfeer bij hebt, in ieder geval bij ons is dat wel zo. Fanz is een vrolijke insteek. Ze wil de potentie van mensen eruit halen en versterken, daar denken wij hetzelfde in.

Jullie zijn allebei kunstenaressen maar gaan de mode branche in, waarom ?
“Grappig dat je daarover begint” zeiden de meiden tegelijk. Wij zijn altijd gefascineerd geweest van de mode wereld, het is allemaal heel fake. “De glossy’s spreken mij enorm aan. Het is heel afhankelijk, de schoonheid fascineert  mij mateloos. Ik heb ook een idee over mode en een specifiek soort stijl. Ik vind het ook wel een soort ding van leegte.” Aldus Johanna. Je kan van iets niet maken, en van niet iets. In je performance kan je bepaalde indruk wekken. Wij werken veel met patronen, wij vinden het geweldig. We zaten een keer in een park en er was een man die een kei mooi overhemd aan had, ik vroeg aan hem of ik die mocht lenen, en we hebben hier een collage van gemaakt. Het is eigenlijk hetzelfde als ons project maar dan in de mode. Zelf maken we ook van kleding, soort van kunstwerken. We mixen kunst en mode, en daarmee krijg je hele mooie dingen !

Wat brengt jullie werk allemaal met zich mee, en hoe zit het met jullie vrije tijd en geld ?
Je moet je realiseren dat je een nieuw bedrijf aan het opstarten bent, daar komt veel bij kijken. Het is heel snel gegaan, je bent politiek actief, je moet naar openingen op heel veel niveaus, ook op kunstinnige manieren maar ook bij de stadsdeel. Je moet de hele tijd je gezicht laten zien,  en ondertussen moet je zorgen dat je financiële huishouding klopt. Intern moet je ook zorgen dat alles oké is.

STEAL SHARE AND SHOW
Je moet altijd alert zijn, alles is anders en het is enorm druk en er komt erg veel stress bij kijken. “Als we 2 dagen onze mail niet checken hebben we een erg lange lijst, zeker wel tot 30 á 40 mails die we moeten beantwoorden. Snel reageren is dus een must. Wat wij hebben, is niet zomaar een bedrijf. We zijn op veel lage actief en daardoor moet je snel kunnen schakelen. “Ik zou zelf niet anders willen.” Vertelt Johanna.  Maar Kelly daar in tegen kijkt er liever vauit een kunstzinnig perspectief tegenaan wat inhoudt dat ze een wat luchtigere en lacherige toon heeft. Vooral met onze kunst. Maar als organisator word je vrijheid beperkt, mensen nemen je niet serieus als je een lachertje ervan maakt. En Johanna is de zakelijke daarin.


Hebben jullie nog tips voor de mensen die zelf ook een projectplan willen realiseren ?
“Ik heb wel tips!” vertelt Johanna.

 ik denk dat je altijd moet uitgaan van het bestaande en dat je daarmee moet werken, maar maak het niet te moeilijk, hou het dicht bij jezelf, mensen vinden het leuk als je er zelf wat inlegt.

Verder moet je altijd goed overweg kunnen met je mensen, haal de kwaliteit van je mensen eruit. Wees bewust van je eigen kracht, want als je iets neerset moet je er zeker van zijn, en als je het niet weet dan gaat het fout.

Continuïteit is ook erg belangrijk, al is het niks ga gewoon door, de aanhouder wint, als je echt denkt ‘het is kut’. Maar uiteindelijk rol je daar door heen.

"A PICTURE IS A COLLAGE IS AN INSTALLATION IS A PERFORMANCE IS A FILM"

 Kom niet met een uitkomst in je hoofd zitten, het komt altijd anders uit en dat moet je leren waarderen. Het gaat ook vaak mis. Maak je er dan een leuke draai aan. Het gaat erom of mensen het leuk vinden.




xoxo,

Jamie-lee
Reporter FAnZINE