THE
BOOKSTORE FOUNDATION
Vandaag dinsdag 22 mei ’12 ben ik op bezoek
gegaan bij Kelly Kerssens en Johanna de Schipper. Deze twee jonge ambitieuze
vrouwen hebben samen een project uitgedacht en gerealiseerd. We hebben vandaag
afgesproken in de Kolenkitbuurt waar de The Novel (onderdeel van THE BOOKSTORE
FOUNDATION ) is gevestigd. Hier ga ik ze interviewen, zodat we meer te weten
komen over deze jonge sterke vrouwen. Veel lees plezier !
De eerste vraag is
vrij simpel, wat doen jullie precies ?
“Wij hebben een deal met een woningbouw, en
daarbij bieden wij kunstenaars huizen aan voor een gereduceerde huur.”vertelt
Johanna. Daar moeten ze dan iets voor terug doen. Dat moet dan iets zijn waar
de buurt iets aan heeft, dus zo gezegd: een toegevoegde waarde. De buurt moet
leefbaarder worden en het fysieke beleving van de buurt moet ook beter worden.
“Wij zorgen ervoor dat het zicht en de gezelligheid wat leuker
wordt door onze activiteiten.” vertelde Kelly mij.
TO WHERE THE CITY BLEEDS
Daar zetten ze de kunstenaars voor in. Wat we dan ontworpen hebben is een bepaald
soort systeem. Als kunstenaar moet je te werk gaan maar, niet aan je eigen
werk. Je komt al in een bestaand product binnen. Wij willen de kunstenaars helpen
om hun sociale skills te versterken, zodat ze die in kunnen zetten voor het
project. De kunst
markt is anders dan sociale markt. Wij onderscheiden ons van
de rest door met kunstenaars te werken. Wij pakken het op die manier aan en
daarom zijn wij anders. Maar ons uitgangspunt is vooral dat kunstenaars
goedkoper kunnen wonen.
Hoe zijn jullie op
het idee gekomen om dit te gaan doen ? en hoe zijn jullie hiermee begonnen ?
“Het was niet zo dat we ´wauw´ dit gaan we
even doen idee.” Verteld Johanna. Wij werken al heel lang samen, en we
organiseerde al sociaal getinte projecten. “Ik werkte bij de woningbouw
vereniging en via dit netwerk hebben we een deal kunnen sluiten waarmee we dus
een begin hadden van ons project.” Aldus Johanna. We zijn heel enthousiast en
fanatiek begonnen, we moesten veel schrijven en veel plannen maken. We begonnen
erg klein met 1 project ruimte. “Je moest een haspel hebben om stroom te
krijgen, maar als je koffie wilde zetten, kon je niet het licht aandoen want
dat ging niet samen” vertelt Kelly nonchalant. In The Novel bieden wij werk aan
voor de kunstenaars. Het is een soort van leerschool, net zoals een stage. Ze zijn niet gewend om zo met een
buurt en de buurtbewoners om te gaan. En dat is het belangrijkst voor de
kunstenaars. Om hun te versterken daarin. En het is origineel, want je kunt het
op een creatieve manier doen. “Bijv. wat ik belangrijk vind is dat wij goedkoop
kunnen realiseren voor weinig geld.” Vertelde Johanna mij. En met oog voor de
crisis is het interessant om zo´n concept te ontwikkelen. Een overlevings
strategie.
In de toekomst zal
er een samenwerking komen met FAnZ, wat zullen jullie toevoegen bij ons en FAnZ
bij jullie ?
“Wij hebben Fatima leren kennen als een
enthousiast iemand. Iemand die altijd wel van iets een feest kan maken.” Zeiden
Johanna en Kelly. Fanz heeft dezelfde
uitgangspunten als wij, en heeft ook zo’n pure insteek als dat wij hebben.
Daarnaast denk ik dat wij elkaar iets kunnen bieden. Wij hebben bijvoorbeeld de
ruimte met de kleding, en Fatima heeft de inzichten om dat te verbeteren. We hebben allebei een groot netwerk, en we versterken elkaar daarin. Fatima is iemand waar je dezelfde sfeer bij hebt, in ieder geval bij ons is dat wel zo. Fanz is een vrolijke insteek. Ze wil de potentie van mensen eruit halen en versterken, daar denken wij hetzelfde in.
Jullie zijn allebei
kunstenaressen maar gaan de mode branche in, waarom ?
“Grappig dat je daarover begint” zeiden de
meiden tegelijk. Wij zijn altijd gefascineerd geweest van de mode wereld, het is
allemaal heel fake. “De glossy’s spreken mij enorm aan. Het
is heel afhankelijk, de schoonheid fascineert
mij mateloos. Ik heb ook een idee over mode en een specifiek soort
stijl. Ik vind het ook wel een soort ding van leegte.” Aldus Johanna. Je kan van
iets niet maken, en van niet iets. In je performance kan je
bepaalde indruk wekken. Wij werken veel met patronen, wij vinden het geweldig.
We zaten een keer in een park en er was een man die een kei mooi overhemd aan
had, ik vroeg aan hem of ik die mocht lenen, en we hebben hier een collage van
gemaakt. Het is eigenlijk hetzelfde als ons project maar dan in de mode. Zelf
maken we ook van kleding, soort van kunstwerken. We mixen kunst en mode, en
daarmee krijg je hele mooie dingen !
Wat brengt jullie
werk allemaal met zich mee, en hoe zit het met jullie vrije tijd en geld ?
Je moet je realiseren dat je een nieuw
bedrijf aan het opstarten bent, daar komt veel bij kijken. Het is heel snel
gegaan, je bent politiek actief, je moet naar openingen op heel veel niveaus,
ook op kunstinnige manieren maar ook bij de stadsdeel. Je moet de hele tijd je
gezicht laten zien, en ondertussen moet
je zorgen dat je financiële huishouding klopt. Intern moet je ook zorgen dat
alles oké is.
STEAL SHARE AND SHOW
Je moet altijd alert zijn, alles is anders en het is enorm druk
en er komt erg veel stress bij kijken. “Als we 2 dagen onze mail niet checken
hebben we een erg lange lijst, zeker wel tot 30 á 40 mails die we moeten
beantwoorden. Snel reageren is dus een must. Wat wij hebben, is niet zomaar een
bedrijf. We zijn op veel lage actief en daardoor moet je snel kunnen schakelen.
“Ik zou zelf niet anders willen.” Vertelt Johanna. Maar Kelly daar in tegen kijkt er liever
vauit een kunstzinnig perspectief tegenaan wat inhoudt dat ze een wat
luchtigere en lacherige toon heeft. Vooral met onze kunst. Maar als organisator
word je vrijheid beperkt, mensen nemen je niet serieus als je een lachertje
ervan maakt. En Johanna is de zakelijke daarin.
Hebben jullie nog
tips voor de mensen die zelf ook een projectplan willen realiseren ?
“Ik heb wel tips!” vertelt Johanna.
ik
denk dat je altijd moet uitgaan van het bestaande en dat je daarmee moet
werken, maar maak het niet te moeilijk, hou het dicht bij jezelf, mensen vinden
het leuk als je er zelf wat inlegt.
Verder moet je altijd goed overweg kunnen
met je mensen, haal de kwaliteit van je mensen eruit. Wees bewust van
je eigen kracht, want als je iets neerset moet je er zeker van zijn, en als je
het niet weet dan gaat het fout.
Continuïteit is ook erg belangrijk, al is het
niks ga gewoon door, de aanhouder wint, als je echt denkt
‘het is kut’. Maar uiteindelijk rol je daar door heen.
"A
PICTURE IS A COLLAGE IS AN INSTALLATION IS A PERFORMANCE IS A FILM"
Jamie-lee
Reporter FAnZINE